 |
Gäster: 1 Medlemmar: 0 På denna sida: 1 Medlemmar: 17, senaste: Hans Erik Å |
 |
|
 |
Till "Historik" sida 1 | SE-TKB | Scheibe L-Spatz 55 1955 | SE-SUF | Scheibe Bergfalke II/55 1956 | SE-SXP | Scheibe Bergfalke II/55 1959 | SE-GCI | Piper PA-18 Super-Cub 150 1966 | SE-TCB | Eiriavion PIK-16C Vassama 1964 | SE-TMR | Scheibe L-Spatz 55 1957 | SE-ERZ | Socata Morane Saulnier MS892A Rallye Commodore 150 1969 | SE-UAE | Grob G 109B 1984 | SE-UBZ | Scheibe SF 25C Falke 1973 | Källor
| | SE-TKB Scheibe L-Spatz 55 1955 | Tillverkare: | Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland | Tillv. nr.: | 543 | Tillv. år: | 1955 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 4 st | Tidigare reg. (land/bet): | Tyskland/D-8053, sen. D-8626, sen. D-4604 | I klubben: | | I klubben enl. registret: | 720620-780406 | Typ: | Högvingat, ensitsigt segelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/träkonstruktion | Registeruppgifter | | Fliegergruppe Leonberg, Tyskland 1 | | | privatperson, Alsbach Tyskland | - 70 | | Avregistrerat Tyskland | 700601 | Eo | privatperson, Kungsör 2 | | | Registrerat | 710604 | H | Ångesjön, Ånge | 780406 | H | Dalgränsen, Borlänge | 730701 | | Västra Medelpads Flygklubb, Ånge | 720620 - 780406 | | Östersunds Flygklubb, Östersund | 710604 - 720620 | Ar | Totalhaveri | | 1 Levererad 550212 som byggsats, delvis monterad av Scheibe. 2 Har ansökt om registrering och fullföljer denna. Pris 8.500 kr. | Tekniska specifikationer | Spännvidd: | 15,0 m | Längd: | 6,3 m | Höjd: | 1,6 m | Tomvikt: | | Totalvikt: | 265 kg | Max fart: | 180 km/h | Stall fart: | 65 km/h | Bästa glidtal: | | Minsta sjunkhast.: | | Haverier | Haveridatum: | 730701 | Haveriplats: | Dalgränsen, Borlänge | Besättning: | Ff B, Ånge | Beskrivning: | Utelandning på fält med hinder. I slutet av fältet fanns en sjö. Groud-loop strax efter landningen, varvid sporren hakade fast i en tuva. | Påföljd: | Uppgifter saknas | Övrigt: | Haveriet skedde under DM-tävlingar | | | Haveridatum: | 760404 | Haveriplats: | Ångesjöns is, Ånge | Besättning: | Ff S, Ånge | Beskrivning: | För låg fart på väg in mot landning gav att planet vek sig i en sväng. S ådrog sig allvarliga skador, bl a benbrott på båda benen. Totalhaveri. | Påföljd: | | Övrigt: | Delar av flygplanet finns kvar på Tälje för undervisning. | Övrigt | Ersatt av FÖS (Flygklubbarnas Ömsesidiga Skaderegleringskassa) med 28.000 kr. | SE-SUF Scheibe Bergfalke II/55 1956 | Tillverkare: | Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland | Tillv. nr.: | 215 | Tillv. år: | 1956 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 48 st | Tidigare reg. (land/bet): | -/- | I klubben: | | I klubben enl. registret: | | Typ: | Midvingat, tvåsitsigt (tandem) skolsegelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/ träkonstruktion | Registeruppgifter | | Registrerat | 560629 | | Borlänge Domnarvets Flygklubb, Borlänge | 560629 - 691014 | | Östersunds Flygklubb, Östersund | 691014 - 760401 | | Västra Medelpads Flygklubb, Ånge/KSAK | 760401 - 760412 | | Norbergs Flygklubb, Norberg/KSAK | 740612 - 920318 | | Norbergs Flygklubb, Norberg | 920318 - ff | Tekniska specifikationer | Spännvidd: | 16,6 m | Längd: | 8,0 m | Höjd: | 1,4 m | Tomvikt: | 299 kg | Totalvikt: | 440 kg | Max fart: | 160 km/h | Bästa glidtal: | 1:28 | Minsta sjunkhast.: | 0,72 m/s vid 70 km/h | Haverier | Uppgifter saknas. | Övrigt | - |
SE-SXP Scheibe Bergfalke II/55 1959 | Tillverkare: | Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland | Tillv. nr.: | 283 | Tillv. år: | 1959 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 48 st | Tidigare reg. (land/bet): | -/- | I klubben: | -840415, 891008-ff | I klubben enl. registret: | 740212-840528, 911121-ff | Typ: | Midvingat, tvåsitsigt (tandem) skolsegelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/träkonstruktion. | Registeruppgifter | | Registrerat | 590612 | | Landskrona Flygklubb, Landskrona 1 | 590612 - 620801 | H | | 611106 | | KSAK | 620801 - 680710 | | Östersunds Flygklubb, Östersund/KSAK | 680710 - 740212 | | Ånge Flygklubb, Ånge/KSAK | 740212 - 840528 | | Hudiksvalls Flygklubb, Hudiksvall/KSAK | 840528 - 911121 | | Ånge Flygklubb, Ånge/KSAK | 911121 - ff | 1 Levererad 590401. 2 SE-SXP är idag överförd helt till Ånge Flygklubb, (se även SE-SUF), trots att uppgifter om detta saknas i registret. | Tekniska specifikationer | Spännvidd: | 16,6 m | Längd: | 8,0 m | Höjd: | 1,4 m | Tomvikt: | 299 kg | Totalvikt: | 440 kg | Max fart: | 160 km/h | Bästa glidtal: | 1:28 | Minsta sjunkhast.: | 0,72 m/s vid 70 km/h | Haverier | En grundöversyn utfördes 611106 efter reparationer efter haveri. Närmare uppgifter saknas. | Övrigt | Såld inkl. transportvagn, kapell, 2st fallskärmar, 1st Winther barograf. Fullt luftvärdig samt grundinstrumenterad. Pris inkl. SE-TMR och SE-TCB 93.000 kr. Återköpt inkl. 1st radio ATR 720 inkl. laddare och accar, 1st fallskärm Irwin C41 nr 838, 1st fallskärm Irwin C46 nr 977, 1st transportvagn med registreringsnummer CXH 630 samt kapell. Fullt luftvärdig. Pris 20.000 kr. | Bild 4 Scheibe Bergfalke II/55 SE-SXP. | SE-GCI Piper PA-18 Super-Cub 150 1966 | Tillverkare: | Piper Aircraft Corporation, Lock Haven USA | Tillv. nr.: | 18-8363 | Tillv. år: | 1966 | Tillverkade (tot/detta år): | 8.501 st/138 st | I Sverige (960701): | 39 st | Tidigare reg. (land/bet): | Sverige, Armén/51244 | I klubben: | 740905-840419 | I klubben enl. registret: | 750217-840523 | | | Typ: | Högvingat, tvåsitsigt (tandem) motorflygplan. Dukbeklädd stålrörskonstruktion. | | Armén, reg 51244 | 730607 - 730905 1 | | Lycksele Flygklubb, Lycksele | 730905 - 750217 | | Ånge Flygklubb, Ånge | 750217 - 840523 | H | Tälje Flygfält, Ånge | 810404 | | Arvidsjaurbygdens Flygklubb, Arvidsjaur | 840523 - 860109 | | Privatpersoner, Arvidsjaur | 860109 - ff | 1 Under denna tid var flyplanet civilt registrerat på Kronan, dock endast för att förenkla vid försäljningen. | Tekniska specifikationer | Motor: | Lycoming O-320-A2B s/n L-16198-27A (sen. L-19919-27A) | Effekt/varv: | 150 hk/2.700 rpm | Propeller: | Sensenich M74DM s/n K7443 (sen. 74DM6-O-53 s/n K27064) | Tomvikt: | 422 kg (930 lbs) | Totalvikt: | 795 kg (1.750 lbs) | Spännvidd: | 10,8 m (35,5 ft) | Längd: | 6,89 m (22,6 ft) | Höjd: | 2,03 m (80 in) | Bränslemängd: | 137 l (36 US-gals) | Max fart: | 209 km/h (130 mph) | March fart: | 185 km/h (115 mph) | Stall fart: | 69 km/h (43 mph) | Max stigning: | 29,2 m/min (960 ft/min) | Max höjd: | 5.790 m (19.000 ft) | Bränsleförbrukning: | | Startsträcka: | 61 m (200 ft) | Haverier | | Haveridatum: | 810404 | Haveriplats: | Tälje Flygfält, Ånge | Besättning: | Ff W, Ljungaverk, A-certifikat, total flygtid 96 tim, pass. H, Ånge | Beskrivning: | "Vid start efter tankning av flygplanet inträdde motorstopp på ca 200 fots höjd. Under efterföljande nödlandning på ett kalhygge slog flygplanet runt och erhöll omfattande skador. Under bärgningen av vraket tillstötte ytterligare skador."
| Påföljd: | "Verket finner flygklubbens åtgärder" (se Övrigt:) "tillfyllest för att förhindra en upprepning av händelsen. Ärendet föranleder inga ytterligare åtgärder och betraktas för verkets del som avslutat." Orsaken till haveriet var vatten i bensinen. Orsaken till detta kunde ej fastställas, utan ansågs bero på flera olika omständigheter, bl a väderomslag, den lilla mängd bränsle som återstod i tankarna vid tankningen, att tankningen skedde ur ett fat med bara ca 40 liter bensin kvar samt dålig täthet mellan pumphandtaget och fatet vid lagring. Det konstaterades dock att vattnet med största sannolikhet kommit in i flygplanets tankar vid tankningen. | Övrigt: | Inga personskador. Skadan bedömdes som totalhaveri, men flygplanet reparerades ändå. De åtgärder klubben vidtagit och som åsyftas var: 1. Handpumpens filterinsats skall bytas med 6 månaders intervall istället för 12 månader. 2. Tankning av flygplan från den aktuella tankningsanläggningen skall alltid ske med användning av sämskskinnstratt. 3. Efter avslutad tankning skall bränslefatet alltid förslutas med fatets lock. | Övrigt Köpt inkl. kapell och skidor, fullt luftvärdig. Pris 47.000 kr. Såld inkl. skidor, kapell, hjul och div. reservdelar (magnet, hjullager mm). Lev. fullt luftvärdig vid tach.tid 3207,34 tim. Pris 140.000 kr. | Flygplanet tillverkades i fabriken i Lock Haven den 24 januari 1966, och rullades ut för leverans den 25 januari. Modellen anges vara PA-18-150 men på protkollet från leveransbesiktningen står det inom parentes L21-B, modified. Det levererades lackerat olivgrönt (Olive Drab) och extrautrustat med Deluxe-paket, vacuum pump och sugXXXXX, samt modifierad instrumentpanel från L21-B. | Den serie som inköptes 1959, med militär typbeteckning Fpl 51B, fick först ett civilt registreringsnummer i serien SE-CKF - CKL, för att sedan avregistreras och vid försäljningen 1973 få ett nytt civilt registreringsnummer i serien SE-GCP - GCT. De serier som inköptes 1963 och 1966, med militär typbeteckning Fpl 51B, registrerades endast militärt och fick inget civilt registreringsnummer förrän vid försäljningen 1973. Dessa registreringsnummer låg i serien SE-GCA - GCO. | Flygplanen i denna serie var redan från början lackerade i den karakteristiska brun/gröna färgen och ett antal flourescerande band, bl a på båda vingarna och stjärtfenan. Det militära registreringsnumrets två sista siffror (här 44) lackerades på stjärtfenan. De två första siffrorna i det militära registreringsnumret anger flygplanstypen, Flygplan (fpl) 51. | Mil. reg.nr | Tillv.nr. | I tjänst | Civ. reg. | Övrigt | 51251 | 18-6804 | 1959-67 | SE-CKI | Totalhaveri 670306 | 51252 | 18-6802 | 1959-73 | SE-CKG | Såld till Vilhelmina FK, SE-GCP | 51253 | 18-6805 | 1959-66 | SE-CKK | Totalhaveri 660302 | 51254 | 18-6806 | 1959-73 | SE-CKL | Såld till N:a Upplands FK, SE-GCR | 51255 | 18-6801 | 1959-73 | SE-CKF | Såld till Ekshärads FK, SE-GCS | 51256 | 18-6803 | 1959-73 | SE-CKH | Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCT | 51245 | 18-7918 | 1963-73 | | Såld till Salaortens FK, SE-GCK | 51246 | 18-7919 | 1963-73 | | Såld till Norsjö FK, SE-GCL | 51247 | 18-7920 | 1963-73 | | Såld till Falbygdens FK, SE-GCM | 51248 | 18-7921 | 1963-73 | | Såld till Nyköpings FK | 51249 | 18-7922 | 1963-73 | | Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCO | 51250 | 18-7923 | 1963 | | Totalförstörd 1963 | 51234 | 18-8541 | 1966-73 | | Såld till Östersunds FK Segel, SE-GCA | 51235 | 18-8542 | 1966-74 | | Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCB | 51236 | 18-8544 | 1966-73 | | Såld till Halmstad Segelfk, SE-GCC | 51237 | 18-8545 | 1966-74 | | Såld till KSAK Ålleberg, SE-GCD | 51238 | 18-8547 | 1966-73 | | Såld till Uppsala FK, SE-GCE | 51239 | 18-8600 | 1966-73 | | Såld till Malmö Segelfk, SE-GCF | 51240 | 18-8602 | 1966-70 | | Totalhaveri 700224 | 51241 | 18-8441 | 1966-73 | | Såld till V:a Gästrike FK, SE-GCG | 51242 | 18-8361 | 1966-73 | | Såld till Kalmar Segelfk, SE-GCH | 51243 | 18-8362 | 1966 | | Totalhaveri 660701 | 51244 | 18-8363 | 1966-73 | | Såld till Ånge FK, SE-GCI | Anm. Uppgifterna ur boken "Arméflygets historia". 51244 (sen. SE-GCI) såldes egentligen först till Lycksele Flygklubb (se Ägarförhållanden). | Bild 5 Piper PA-18 Super Cub 150 SE-GCI (före renovering) | Bild 6 Piper PA-18 Super Cub 150 SE-GCI (efter renovering) | SE-TCB Eiriavion PIK-16C Vasama 1964 | Tillverkare: | Eiriavion, Lahti Finland | Tillv. nr.: | 33 | Tillv. år: | 1964 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 4 st | Tidigare reg. (land/bet): | -/- | I klubben: | 741008-840415 | I klubben enl. registret: | 741024-840528 | Typ: | Midvingat, ensitsigt segelflygplan. Fanérklädd träkonstruktion. | | Registrerat | 640812 | | Uppsala Flygklubb, Uppsala | 640812-651229 | | Privatpersoner, Lidköping | 651229 - 720411 | | Privatpersoner, Lidköping | 720411 - 741024 | | Ånge Flygklubb, Ånge | 741024 - 840528 | | Hudiksvalls Flygklubb, Hudiksvall | 840528 - | H | Hudiksvalls Flygplats, Hudiksvall | 870608 | Ar | Totalhaveri | 871217 | Tekniska specifikationer | Tomvikt: | | Totalvikt: | | Spännvidd: | | Längd: | | Höjd: | | Max fart: | | Stall fart: | | Bästa glidtal: | | Minsta sjunkhast.: | | Haverier | Haveridatum: | 870608 | Haveriplats: | Hudiksvalls Flygplats, Hudiksvall | Besättning: | Ff 32 år, S-certifikat, total flygtid 119 tim | Beskrivning: | "Under inflygning för landning påbörjade föraren en sväng på baslinjen. Flygplanet stallade och gick i spinn. Spinnen fortsatte ned till marken. Bidragande orsaker till haveriet var svängar på låg höjd och förarens ringa aktuella flygträning." | Påföljd: | "Med hänsyn till de uttalanden som redan föreligger angående förbud mot svängar på låg höjd, meddelar SHK inga särskilda rekommendationer." | Övrigt: | Totalhaveri. Flygföraren avled vid haveriet. | Övrigt Köpt inkl. transportvagn samt 1st fartmätare, 1st höjdmätare, magnetkompass, grovvariometer, el-variometer samt Libell, fullt luftvärdig. Pris 24.500 kr. Såld inkl. transportvagn, kapell, 1st fallskärm, 1st radio ATR 720 inkl. laddare och accar. Grundinstrumenterad och fullt luftvärdig. Pris inkl. SE-TMR och SE-SXP 93.000 kr. | Bild 7 Eiriavion PIK-16C Vasama SE-TCB | SE-TMR Scheibe L-Spatz 55 1957 | Tillverkare: | Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland | Tillv. nr.: | 5 | Tillv. år: | 1957 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 4 st | Tidigare reg. (land/bet): | Tyskland/D-1425 | I klubben: | 780407-840415 | I klubben enl. registret: | 780424-860605 | Typ: | Högvingat, ensitsigt segelflygplan. Dukbeklädd stålrörs/ träkonstruktion. | | Avregistrerat Tyskland | 721107 | | Registrerat | 730619 | | Privatperson, Göteborg | 730919 - 780424 | | Ånge Flygklubb, Ånge | 780424 - 860605 | | Hudiksvalls Flygklubb/privatperson, Hudiksvall | 860605 - 860605 | | Privatpersoner, Delsbo | 860605 - | Tekniska specifikationer | Spännvidd: | 15,0 m | Längd: | 6,3 m | Höjd: | 1,6 m | Tomvikt: | | Totalvikt: | 265 kg | Max fart: | 180 km/h | Stall fart: | 65 km/h | Bästa glidtal: | | Minsta sjunkhast.: | | Haverier | Uppgifter saknas. | Övrigt Köpt inkl. kapell och transportvagn, fullt luftvärdig. Pris 11.700 kr. | Såld inkl. transportvagn och kapell. Levererad utan gällande luftvärdighetsbevis och med transportvagn oregistrerad. Pris inkl. SE-TCB och SE-SXP 93.000 kr. | Bild 8 Scheibe L-Spatz 55 SE-TMR | SE-ERZ Socata Morane Saulnier MS892A Rallye Commodore 150 1969 | Tillverkare: | Socata, Frankrike | Tillv. nr.: | 11442 | Tillv. år: | 1969 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 5 st | Tidigare reg. (land/bet): | Danmark/OY-DJR | I klubben: | 801016-820714 | I klubben enl. registret: | 801120-821018 | Typ: | Lågvingat, fyrsitsigt (2+2) motorflygplan. Plåtbeklädd metallkonstruktion. | Registrerat | 700615 | Skåneflyg, Eslöv | - 801120 | Ånge Flygklubb, Ånge, mfl | 801120 - 821118 | Privatperson, Åmål | 821118 - ff | Tekniska specifikationer | Motor: | | Effekt/varv: | | Propeller: | | Tomvikt: | | Totalvikt: | | Spännvidd: | | Längd: | | Höjd: | | Bränslemängd: | | Max fart: | | March fart: | | Stall fart: | | Max stigning: | | Max höjd: | | Bränsleförbrukning: | | Startsträcka: | | Haverier | Uppgifter saknas. | Övrigt Köpt fullt luftvärdig. Pris 62.000 kr. Såld fullt luftvärdig. Pris 55.000 kr. | Flygplanet var en andelsmaskin med totalt 13 ägare, där ÅFK ägde en del. | SE-UAE Grob G 109B 1984 | Tillverkare: | Burkhart Grob Flugzeugbau, Mattsies Tyskland | Tillv. nr.: | 6293 | Tillv. år: | 1984 | Tillverkade (tot/detta år): | 324 st/104 st | I Sverige (960701): | 6 st | Tidigare reg. (land/bet): | -/- | I klubben: | 840624-ff | I klubben enl. registret: | 840525-ff | Typ: | Lågvingat, tvåsitsigt (side-by-side) motorsegelflygplan. Byggt i plast. | Registrerat | 840525 | Ånge Flygklubb, Ånge | 840525 - ff | Tekniska specifikationer | Motor: | Grob 2500 E1 | Effekt/rpm: | 90 hk/2400 rpm | Tomvikt: | 620 kg | Totalvikt: | 850 kg | Spännvidd: | 17,4 m | Längd: | 8,1 m | Höjd: | 1,7 m | Max fart: | 240 km/h | March fart: | 190 km/h | Stall fart: | 73 km/h | Bästa glidtal: | 1:28 | Bränsleförbrukning: | 13 l/h vid 75% belastning | Startsträcka: | 194 m | Landningssträcka: | 205 m | Haverier | Inga. | Övrigt Köpt ny från Grob för 326.142 kr inkl. huvkapell extrautrustat med positionsljus på vingspetsar, strob-light, tåspetsbromsar på höger sida och golvfönster | SE-UBZ Scheibe SF 25C Falke 1973 | Tillverkare: | Scheibe Flugzeugbau GmbH, Dachau Tyskland | Tillv. nr.: | 4482 | Tillv. år: | 1973 | Tillverkade (tot/detta år): | | I Sverige (960701): | 27 st | Tidigare reg. (land/bet): | Tyskland/D-KEIB | I klubben: | 890123-ff | I klubben enl. registret: 890404-ff | | Typ: | Lågvingat, tvåsitsigt (side-by-side) motorsegelflygplan. Dukbeklädd stål/ träkonstruktion. | Flugsportvereinigung Radolfzell, Tyskland 1 | | Avregistrerat Tyskland | | Registrerat | 840404 | Ånge Flygklubb, Ånge | 890404 - ff | Tekniska specifikationer | | Motor: | Limbach SL 1700 EA | Effekt/rpm: | 65 hk/3.550 rpm | Tomvikt: | 375 kg | Totalvikt: | 580 kg | Spännvidd: | | Längd: | | Höjd: | | Max fart: | | March fart: | 140 km/h | Stall fart: | | Bästa glidtal: | | Bränsleförbrukning: | | Startsträcka: | | Landningssträcka: | | Minsta sjunkhast.: | 1,0 m/s vid 70 km/h | Haverier | Uppgifter saknas på tiden i Tyskland. Inga haverier sedan ankomsten till Sverige. Flygplanet utsattes 890816 för ett mindre sabotage. Utdrag ur polisanmälan: Brottet: Någon har på okänt sätt slagit hål på undersidan utav vänster flygplansvinge. Hålet upptäcktes efter inspektion före flygning den 16 augusti. Skador: Hål i vänster flygplansvinge ca 1dm x 5cm. Reparationskostnad ca 500 kr | Övrigt Köpt för 213.748 kr. | Bild 10 Scheibe SF-25C Falke SE-UBZ | Böcker, tidskrifter, mm | Bowers, Peter M | Piper Cubs | Luftfartsinspektionen | Haverirapport SE-ATT 650916 | Luftfartsinspektionen | Haverirapport SE-CEO 650410 | Luftfartsinspektionen | Haverirapport SE-CEO 740518 | Luftfartsinspektionen | Haverirapport SE-GCI 810404 | Luftfartsmyndigheten | Haverirapport SE-ATT 470321 | Luftfartsmyndigheten | Haverirapport SE-ATT 471214 | Lundström, Per-Anders (Red.) | Arméflygets historia | Olsson, Bertil | Dålig och motorsvag, artikel i Pilotmagazinet nr 5 1997 | Penner, Helmut | Motorsegeln heute | Statens Haverikommission | Haverirapport SE-TCB 870608 | Svensk Flyghistorisk Förening | Svensk civilregister SE-A, B & C | Luftfarsverket | Handlingar ur Luftfartygsregistret | US Army Air Force | Registerkort 44-79683 | Datum | Typ | Från | Ämne | 970131 | Brev | Östgöta Arméflygbataljon, Övlt Burman | Fd militära Piper Cubar | 970323 | Brev | Göran Stigsson | Brev ang. SE-ATT | 970806 | E-post | US Air Force, Archie DiFante | Piper L-4 | 970806 | Brev | US Air Force, Archie DiFante | | 970813 | Brev | Statens Haverikommssion, L Nordqvist | Brevet 1997-08-10 | 970815 | Fax | Luftfartsinspektionen, Klas G Bask | Ang. Ånge FK:s flygplan | 970820 | Brev | Colin M Smith | Piper L-4H Cub | 970822 | Brev | Clyde Smith JR | ATT, CEO och GCI | 970825 | E-post | US Air Force, Archie DiFante | Cub | 970827 | E-post | Grob Luft-Raumfahrt, Constanze Baader | Your letter dated 10.08.97 | 970829 | E-post | Grob Luft-Raumfahrt, Constanze Baader | Grob G 109B in 1984 | 970902 | Brev | Riksarkivet, Henrik Svensson | Ang. haverirapporter för… | I övrigt enligt kontrakt, köpehandlingar, kvitton, besiktningshandlingar, mm. | Sidan uppdaterad 1998-10-19 i enlighet med Datalagen. | | | Till "Historik" sida 1 | |
 |
| |